Наші праці

В умовах глобальної цифровізації освітнього середовища академічні спільноти студентів, викладачів, бібліотекарів активно шукають доступні та безкоштовні альтернативи освітньому контенту.

Задовольняють цю потребу різноманітні засоби відкритих освітніх ресурсів (Open Educational Resources (OER). Відповідаючи на виклики гібридного навчання, відкриті освітні ресурси усувають перешкоди для доступу до інформації та знань й оптимізують фінансові витрати. Саме тому динаміка створення і використання відкритих освітніх ресурсів в університетах світу постійно зростає і налічує сьогодні тисячі колекцій.

Термін OER, запропонований на форумі ЮНЕСКО у 2002 р., в подальшому отримав розвиток у відповідних офіційних документах ЮНЕСКО. Зокрема, Декларація щодо OER (2012)Рекомендація щодо відкритих освітніх ресурсів (2019) і Мандат ЮНЕСКО щодо OER (2023) наголошують необхідність розробки та розповсюдження відкритих ліцензованих навчальних та методичних матеріалів, які приносять користь студентам, викладачам та дослідникам у всьому світі.

Відкритими називають освітні ресурси для викладання, навчання та досліджень, які

  • перебувають у суспільному надбанні або захищені авторським правом;
  • видані за відкритою ліцензією на інтелектуальну власність, що дозволяє їх вільне та повторне використання (включаючи адаптацію) третіми особами.

Найпоширенішою ліцензією, яка застосовується до відкритих освітніх ресурсів, є ліцензія Creative Commons – некомерційної організації, що ставить за мету збільшення кількості творчих матеріалів, вільно доступних для використання та розповсюдження.

Організація розробила та оприлюднила декілька ліцензійних угод стосовно авторських прав на використання творів, відомих як Creative Commons Licensesне в якості альтернативи авторському праву, а як інструмент з його управління.

Наразі існує 6 типів уніфікованих базових умов відкритості, за яких автор дозволяє поширювати свій твір (CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International).

З погляду пересічного користувача, наявність такої ліцензії на твір, захищений авторським правом, відповідає на запитання Що я можу робити з цим твором:

  • Retain (Зберігання) – право створювати, володіти та контролювати копії змісту. (наприклад, завантажувати, дублювати, зберігати та керувати).
  • Reuse (Повторне використання) – право використовувати зміст різними способами (наприклад, у класі, у навчальній групі, на веб-сайті, у відео).
  • Revise (Перегляд) – право адаптувати, коригувати, модифікувати або змінювати сам зміст (наприклад, перекладати зміст іншою мовою).
  • Remix (Поєднання) – право поєднувати оригінальний або перероблений зміст з іншим відкритим змістом для створення нового контенту (наприклад, включити зміст у мешап  або колаж).
  • Redistribute (Повторне розповсюдження) – право ділитися копіями оригінального змісту, своїми редакціями чи реміксами з іншими (наприклад, надати копію змісту друзям, колегам, студентам).

 

***

Детальніше про відкриті освітні ресурси

Чому варто розглянути можливість використання відкритих освітніх ресурсів і що слід зробити

Де можна знайти відкриті освітні ресурси

Інтернет-ресурси