Відкриті освітні ресурси для навчання, викладання, досліджень

…Освітяни творять світ, у якому кожна людина планети не лише має доступ до знання всього людства, а й може зробити власний внесок у нього…

ЩО ТАКЕ ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ?

В умовах глобальної цифровізації освітнього середовища академічні спільноти студентів, викладачів, бібліотекарів активно шукають доступні та безкоштовні альтернативи освітньому контенту.

Задовольняють цю потребу різноманітні засоби відкритих освітніх ресурсів (Open Educational Resources (OER). Відповідаючи на виклики гібридного навчання, відкриті освітні ресурси усувають перешкоди для доступу до інформації та знань й оптимізують фінансові витрати. Саме тому динаміка створення і використання відкритих освітніх ресурсів в університетах світу постійно зростає і налічує сьогодні тисячі колекцій.

Термін OER, запропонований на форумі ЮНЕСКО у 2002 р., в подальшому отримав розвиток у відповідних офіційних документах ЮНЕСКО. Зокрема, Декларація щодо OER (2012),  Рекомендація щодо відкритих освітніх ресурсів (2019) і Мандат ЮНЕСКО щодо OER (2023) наголошують необхідність розробки та розповсюдження відкритих ліцензованих навчальних та методичних матеріалів, які приносять користь студентам, викладачам та дослідникам у всьому світі.

Відкритими називають освітні ресурси для викладання, навчання та досліджень, які

  • перебувають у суспільному надбанні або захищені авторським правом;

  • видані за відкритою ліцензією на інтелектуальну власність, що дозволяє їх вільне та повторне використання (включаючи адаптацію) третіми особами.

Найпоширенішою ліцензією, яка застосовується до відкритих освітніх ресурсів, є ліцензія Creative Commons – некомерційної організації, що ставить за мету збільшення кількості творчих матеріалів, вільно доступних для використання та розповсюдження.

Організація розробила та оприлюднила декілька ліцензійних угод стосовно авторських прав на використання творів, відомих як Creative Commons Licenses,  не в якості альтернативи авторському праву, а як інструмент з його управління.

Наразі існує 6 типів уніфікованих базових умов відкритості, за яких автор дозволяє поширювати свій твір (CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International).

З погляду пересічного користувача, наявність такої ліцензії на твір, захищений авторським правом, відповідає на запитання Що я можу робити з цим твором:

  • Retain (Зберігання) – право створювати, володіти та контролювати копії змісту. (наприклад, завантажувати, дублювати, зберігати та керувати).

  • Reuse (Повторне використання) – право використовувати зміст різними способами (наприклад, у класі, у навчальній групі, на веб-сайті, у відео).

  • Revise (Перегляд) – право адаптувати, коригувати, модифікувати або змінювати сам зміст (наприклад, перекладати зміст іншою мовою).

  • Remix (Поєднання) – право поєднувати оригінальний або перероблений зміст з іншим відкритим змістом для створення нового контенту (наприклад, включити зміст у мешап  або колаж).

  • Redistribute (Повторне розповсюдження) – право ділитися копіями оригінального змісту, своїми редакціями чи реміксами з іншими (наприклад, надати копію змісту друзям, колегам, студентам).

ДЕТАЛЬНІШЕ ПРО ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ

Кейптаунська Декларація Відкритої Освіти 2007

Один із ключових документів, що окреслює цілі та методи руху для побудови і розвитку відкритих освітніх ресурсів

Кейптаунська Декларація Відкритої Освіти 2007

Один із ключових документів, що окреслює цілі та методи руху для побудови і розвитку відкритих освітніх ресурсів

ЧОМУ ВАРТО РОЗГЛЯНУТИ МОЖЛИВІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ВІДКРИТИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ?

Якщо ви серед тих викладачів, хто зацікавлений у забезпеченні доступу студентів до інформації та знань, прагне рекомендувати високоякісні ресурси, доступні будь-де і будь-коли, мріє про «ідеальний» підручник і згоден використати можливість адаптації готових навчальних матеріалів до своїх занять чи лекційних курсів, варто ознайомитись з відкритими освітніми ресурсами.

Досліджуйте, створюйте та співпрацюйте з викладачами в усьому світі, щоб покращити свій навчальний план. Для цього слід зробити кілька кроків:

  • Знайдіть відкритий контент за ліцензією Creative Commons або загальнодоступні зображення, мультимедіа, навчальні об'єкти, тести тощо.
  • Визначте статус ліцензії або авторських прав ресурсів, які хочете використати.
  • По можливості зробіть аналіз джерел з точки зору якості, авторитетності і об'єктивності вмісту.
  • Рекомендуйте оригінальний освітній контент, який вас зацікавив, вашим студентам.
  • Або опрацюйте зміст і за необхідності будь-яким чином модифікуйте його та створіть новий освітній ресурс з правильним визначенням його атрибутів.
  • Опублікуйте новостворений контент на відкритій онлайн платформі для його поширення.
  • Надайте посилання на вашу редакцію студентам та колегам.

ДЕ МОЖНА ЗНАЙТИ ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ?

BASE (Білефельдська наукова пошукова система)

Одна з найбільших за обсягом пошукових систем академічних веб-ресурсів

BASE (Білефельдська наукова пошукова система)

Одна з найбільших за обсягом пошукових систем академічних веб-ресурсів

OASIS

Система інтегрованого пошуку відкритого контенту. На теперішній час OASIS веде пошук у 115 джерелах та має понад 455 тис записів

OASIS

Система інтегрованого пошуку відкритого контенту. На теперішній час OASIS веде пошук у 115 джерелах та має понад 455 тис записів

OERSI (Open Educational Resources Search Index)

Ініціатива Національної науково-технічної бібліотеки Німеччини. Пошуковий індекс відкритих освітніх ресурсів з різних дисциплін (відео, підручники, презентації тощо)

OERSI (Open Educational Resources Search Index)

Ініціатива Національної науково-технічної бібліотеки Німеччини. Пошуковий індекс відкритих освітніх ресурсів з різних дисциплін (відео, підручники, презентації тощо)

The Mason OER Metafinder

Система одночасного пошуку у 23 різних джерелах відкритих освітніх матеріалів

The Mason OER Metafinder

Система одночасного пошуку у 23 різних джерелах відкритих освітніх матеріалів

Merlot

Система доступу до підібраних онлайн навчальних і допоміжних матеріалів та інструментів для створення контенту

Merlot

Система доступу до підібраних онлайн навчальних і допоміжних матеріалів та інструментів для створення контенту

OER Commons

Публічна цифрова бібліотека відкритих освітніх ресурсів з різних галузей знань

OER Commons

Публічна цифрова бібліотека відкритих освітніх ресурсів з різних галузей знань

Teaching Commons

Платформа високоякісних освітніх ресурсів від провідних коледжів та університетів: підручників, навчальних матеріалів, планів уроків, мультимедіа, лекцій тощо

Teaching Commons

Платформа високоякісних освітніх ресурсів від провідних коледжів та університетів: підручників, навчальних матеріалів, планів уроків, мультимедіа, лекцій тощо

Карта сайту

Контакти

61022 Харків, пр. Науки, 4, корпус Б

тел/факс : 057 705 07 21

e-mail: library@knmu.edu.ua

 

Харківський національний медичний університет